+40 722 611 844

Marca şi importanţa ei

Drepturile asupra unei mărci se obţin prin înregistrare. La modul general marca este un semn distinctiv, parte componentă a proprietăţii industriale a unui agent economic,servind la deosebirea produselor şi serviciilor aparţinând unor persoane fizice sau juridice de produsele şi serviciile aparţinând altor persoane.

Cele două funcţii principale – de indicare a sursei de provenienţă a produselor/serviciilor şi de identificare de către consumator a produselor/serviciilor - au ponderi diferite, după cum vorbim despre mărci (care pot fi verbale, figurative, combinate, tridimensionale, etc.), indicaţii geografice sau nume comercial.

Mărcile de comerţ şi de servicii sunt recunoscute în prezent ca şi proprietăţi valoroase în afaceri, campanii costisitoare de marketing fiind deseori desfăşurate la apariţia unui produs sau serviciu neasociat unei noi mărci. Din această cauză, alegerea şi definirea clară a unei mărci poate fi o acţiune cu consecinţe serioase în afaceri.

Datorită celor două funcţii ale sale (de identificare şi de diferenţiere), marca are o deosebită importanţă economică, prin capacitatea de a atrage şi de a păstra clientela, dovedindu-se unul din elementele de bază în strategia fimelor.

De ce este necesară protecţia mărcii?

Ca element de element de legătură între produse/servicii şi deţinătorul acesteia, marca permite titularului investiţii în publicitate cu scopul de a-şi face cunoscute produsele şi a determina crerşterea încrederii consumatorului pe baza calităţii, investiţii recuperate ulterior ca urmare a vânzării produselor promovate prin marcă.

Titularul mărcii are dreptul de a interzice terţilor utilizarea acesteia fără consimţământul său, prin aceasta obţinând importante avantaje:

  • protejarea investiţiilor în publicitate
  • protejarea profiturilor obţinute din utilizarea mărcii
  • evitarea situaţiilor în care alţii profită de pe urma investiţiilor făcute.
  • posibilitatea de contabilizare şi de creştere a valorii mărcii în cazul cesionării sau licenţierii.

Protecţia mărcii prin înregistrare este necesară pentru evitarea unor infracţiuni definite de legea mărcilor (legea 84/1998, art. 83, 86) şi anume:

  • contrafacerea, imitarea sau folosirea unei mărci în scopul inducerii în eroare a publicului supra calităţii produselor sau serviciilor la care se referă marca
  • punerea în circulaţie fără drept a unui produs purtând o marca identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice sau similare şi care prejudiciază pe titularul mărcii înregistrate (conf. art. 35 din legea 84/1998 „înregistrarea mărcii conferă titularului său u drept exclusiv asupra mărcii”).
  • actele de concurenţă neloială, reprezentând orice utilizare a mărcilor contrară practicilor loiale în activitatea comercială şi industrială, în scopul de a induce în eroare consumatorii.

Atât pentru firmele existente pe piaţă, cât şi pentru cele noi şi în condiţiile extinderii mărcii comunitare ca urmare a aderării României la Uniunea Europeană, strategia în proprietatea industrială poate permite reducerea cheltuielilor şi a riscurilor în cazul unor mărci lansate pe piaţă fără o cercetare prealabilă.

Totodată, se pot evita consecinţele care apar prin încălcarea drepturilor unor terţi în urma coliziunii cu mărcile deja existente, atrăgând atât importante pagube materiale cât şi pierderea prestigiului dobândit.

Lucrari publicate

  • Ing.Constantin Ghiţă, Ing. Clelia Pop-Motogna ”DIN PRACTICA PROPRIETĂȚII INDUSTRIALE, Interferențe desen/ model – brevet/ model de utilitate Studii de caz”, publicată pe site-ul OSIM Bucuresti,in data de 02.08.2021, la secțiunea ”Publicații-Articole din domeniul proprietății industriale transmise de autori”
  • Ing.Constantin Ghiţă, Ing. Clelia Pop-Motogna ” Coliziunea marcă comunitară – indicație geografică (denumire de  origine)- studiu de caz”, publicată pe site-ul OSIM Bucuresti, in data de 25.06.2020, la secțiunea ”Publicații-Articole din domeniul proprietății industriale transmise de autori”.
  • Ing.Constantin Ghiţă, Ing. Clelia Pop-Motogna ”Strategia de marcă” partea I, Revista Română de Proprietate Industrială, nr. 6/2014 , pg. 56-72.
  • Ing.Constantin Ghiţă, Ing. Clelia Pop-Motogna ”Strategia de marcă” partea aII-a, Revista Română de Proprietate Industrială, nr. 1-2/2015 , pg. 100-113.
  • Ing.Constantin Ghiţă, Ing. Clelia Pop-Motogna  ”Strategia de marcă transfrontalieră” partea I, Revista Română de Proprietate Industrială, nr. 5-6/2015 , pg. 47-63
  • Ing.Constantin Ghiţă, Ing. Clelia Pop-Motogna ”Conflictul între mărci”partea I, Revista Română de Proprietate Industrială, nr. 5-6/2016 , pg. 15-38.
  • Ing.Constantin Ghiţă, Ing. Clelia Pop-Motogna ”Conflictul între mărci”partea aII-a, Revista Română de Proprietate Industrială, nr. 1-6/2017 , pg. 5-20.
  • Ing.Constantin Ghiţă, Ing. Clelia Pop-Motogna ”Strategia numelui ca marcă” partea I, Revista Română de Proprietate Industrială, nr. 1-3/2018, pg.27-52.
  • Strategia numelui ca marca partea a III - RRPI nr. 4-6/2019
  • Strategia interferențelor marcă-design- RRPI 4-6/2019
  • Ing. Constantin GHIŢĂ, Consilier PI, ing. Clelia POP-MOTOGNA, Consilier PI ”Din practica proprietăți industriale, coliziunea desen-model. Studiu de caz”

Lucrări susținute:

  • ”Coliziunea între o marcă verbală și una combinată”- 2013, 28-30 august, Cap Aurora, Simpozion ”Protecția Proprietății Industriale-căi și consecințe”.
  • ”Strategia de marcă”- 2014, 03-05.09, Jupiter, Simpozion ”Colaborarea OHIM-OSIM în contextul programului de convergență și a proiectelor de cooperare internațională”.
  • ”Aspecte culturale în alegerea unei marci”- 2014 03-05.09, Jupiter, Simpozion ”Colaborarea OHIM-OSIM în contextul programului de convergență și a proiectelor de cooperare internațională”.
  • ”Strategia de marcă transfrontalieră”- 2017, 30 august- 01 septembrie, Sinaia, Simpozion ”Mărcile și indicațiile geografice în contextul economic actual- Modificări legislative; Practica existentă în procedura de înregistrare”.
  • ”Strategia numelui ca marcă”- 2018, 23-25 octombrie, Sinaia, Simpozion ”100 de ani de protecție a mărcilor. Evoluții, Perspective, Provocări”.
  • ”Denumiri geografice ca marcă”-2019, 27-29 august, Jupiter, Seminar ”Totul despre mărci. Noutăți legislative cu impact asupra afacerii dvs!
  • "Strategia numelui ca marca" partea aII a s-a publicat in Revista Romana de Proprietate Industriala nr. – 3/2019, pg. 6-17
  • ”Interferențe marcă-design”- 2020, 3-4 martie, București, Hotel Novotel, simpozion 3xNoi -reglementări, proceduri și provocări în proprietatea industrială.

Participări la Seminarii de specialitate în țară și în străinătate:

  • 1997, 9-10 octombrie, Sinaia, ”Regional Industrial Property Programme (PHARE Program of the European Union)- Programul Regional Phare  de Proprietate Industrială  al Uniunii Europene”. Organizatori: OSIM București și Oficiul de Mărci Benelux.
  • 2000, 5-7 aprilie, Mangalia, Simpozion: ”Contrafacerea în Domeniul Proprietății Intelectuale” Organizatori: Camera de Comerț și Industrie a României și a minicipiului București, Asociația Națională pentru Protecția Proprietății Industriale.
  • 2001, 21-23 februarie , București, RIPP4 SEMINAR ”Trademarks: registration procedure, CTM: registration/examination procedure”  Organizatori: Oficiul de mărci și Design Benelux în cooperare cu OSIM-Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci și Oficiul pentru Armonizarea Pieței Interne
  • 2004, 7-8 iunie, București, programul Phare RO 0107.06.07 Seminarul ”Sistemul Comunitar al mărcilor” Organizatori: OSIM  București, ORDA- Oficul Român apeentru Drepturile de Autor
  • 2004, 30 august- 2 septembrie, Tulcea, ”Protecția proprietății industriale în contextul noilor reglementări”
  • 2006, 29-31 August, Cap Aurora, ”Protecția proprietății industriale în contextul aderării României la U.E”, Organizator: Camera  Națională a  consilierilor în proprietate industrială din România Cap Aurora-Mangalia
  • 2007, 24 octombrie, Timișoara, Seminar ”Protecția mărcilor comunitare și a designului comunitar”. Organizatori: OSIM București, OAPI – Oficiul pentru Armonizarea Pieței Interne
  • 2010, 15 aprilie, București, Simpozionul  ”Tendințe și Noutăți în Problematica de Proprietate Intelectuală în România și Uniunea Europeană”. Organizator: CNCPIR Camera Națională a Consilierilor în Proprietate Intelectuală din România.
  • 2010, 16-20 august, Cap Aurora, Seminarul Un scop, mai multe opțiuni; protecția mărcilor la nivel comunitar sau național?
  • 2010, 9 septembrie, București, Seminarul ”Noua Lege a mărcilor – prevederi și aplicare” Organizatori: OSIM-Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci; ANPPI-Asociația Națională pentru protecția Proprietății Industriale
  • 2010, 8-10 decembrie, Sibiu, Simpozion ”Contrafacerea în  domeniul Proprietății Intelectuale” Organizatori: Agenția de proprietate industrială  ROMINVENT
  • 2011, 14 aprilie,  București, Simpozion CNCPIR ”Noutăți și experiențe profesionale în practica de proprietata intelectuală”.  Organizator: CNCPIR (Camera Națională  a Consilierilor în Proprietate Industrială din România
  • 2011, 23-26 iunie, Sighișoara, ”Ziua Consilierului”. Organizator: CNCPIR (camera națională a Consilierilor în Proprietate Industrială din România)
  • 2011, 28 noiembrie, București, Seminarul Intellectual Property in Practice: Domeniul Mărcilor – provocări într-o  economie globală , Trademarks – sensitive issues in a global market  Organizatori: Asociația Română de Drept pentru Dezvoltare
  • 2011, 14 aprilie,  București, Simpozion CNCPIR ”Noutăți și experiențe profesionale în practica de proprietata intelectuală”. Organizator: CNCPIR (Camera Națională  a Consilierilor în Proprietate Industrială din România
  • 2011, 23-26 iunie, Sighișoara, ”Ziua Consilierului”. Organizator: CNCPIR (camera națională a Consilierilor în Proprietate Industrială din România)
  • 2013, 28-30 august, Cap Aurora, Simpozion ”Protecția Proprietății Industriale-căi și consecințe”.Organizator: OSIM București
  • 2014, 03-05.09, Jupiter, Simpozion ”Colaborarea OHIM-OSIM în contextul programului de convergență și a proiectelor de cooperare internațională”. Organizator: OSIM București
  • 2017, 30 august- 01 septembrie, Sinaia, Simpozion ”Mărcile și indicațiile geografice în contextul economic actual- Modificări legislative; Practica existentă în procedura de înregistrare”. Organizator: OSIM București
  • 2018, 23-25 octombrie, Sinaia, Simpozion ”100 de ani de protecție a mărcilor. Evoluții, Perspective, Provocări”. Organizator: OSIM București
Peste
700
brevete de invenție și modele de utilitate naționale, internaționale și europene
Peste
1000
mărci naționale, internaționale și europene înregistrate
Peste
450
desene și modele naționale, internaționale și europene înregistrate
Peste
40
de ani de experiență